jannekeinkenia.reismee.nl

Gesprek van de dag

Er staat een tuktuk voor mijn neus en ik besluit om met de tuktuk naar huis te gaan, in plaats van met de minibus.
Hieronder het gesprek wat ik met de chauffeur had vanmiddag.

'Hoe was je dag vandaag? Goede zaken gedaan met de tuktuk?'
'Goede dag. Zaken gaan slowly slowly.
Hoe was jouw dag?'
'Mijn dag was ook goed. Dankjewel.'
'Ben je getrouwd?'
'Al jaren.'
'Ok, hoeveel kinderen heb je?'(de vraag óf ik kinderen heb, wordt overgeslagen.)
'Twee.
Twee meisjes. ' (een jongen en een meisje klinkt misschien te ideaal.)
'Zijn ze ook hier in Malawi?'
'Uhm, ja, zij zijn ook hier.
En jij, ben jij getrouwd?'
'Ja.'
'Heb je ook kinderen?'
'Ja, 5. Een zegen van God.'
'Absoluut. Hoe oud zijn ze?
En kijk uit, die auto voor je remt, dus jij moet ook REMMEN!'
'De oudste is 30, de tweede 26, de derde 22, de vierde 16 en net als ik wil vragen hoe oud de baby van de familie is zegt hij plots. Ownee, ik heb 6 kinderen!'
'Nou ja zeg, wat een cadeau, je hebt er 6! Maar houd oud zijn de jongste twee nu?'
'Waar kom je vandaan?'
'Ik kom uit Nederland. Wel eens van gehoord?'
'Nog nooit.'
'Amsterdam?'
Het zegt hem niets. Hij kent naast Malawi alleen Mozambique.
'Hebben ze daar in Nederland hetzelfde weer als hier?'
'Nee, het weer is anders in Nederland. Bij ons regent het vaak. '
'Wat vind je van Malawi?'
'Mooi land, lieve en vriendelijke mensen. Ook een arm land.'
'Spreek je Chichewa?'
'Pangono pangono….'(klein beetje.)
'Eten jullie ook nsima?'(Afrikaanse maispap.)
'Nee, wij eten geen nsima. Wij eten alles, behalve nsima.' (niet voor te stellen voor deze man.)
'Heb jij wel eens nsima op?'
'Ja hoor, vanmiddag nog. Ik vind het best lekker. Cake van Afrika toch?'
Ik vraag of hij bij de volgende straat links wil stoppen, zodat ik kan uitstappen.
Als ik dat in Kenia vroeg, dan stond de chauffeur al met alle geweld volle bak op de rem. In Malawi rijden ze vervolgens minimaal 100 meter door als je al twee keer hebt gezegd dat je HIER wilt uitstappen.
'Ja maar hier woon je toch niet?'
'Dat klopt inderdaad. Het laatste stukje loop ik. Dat is goed voor me. '
Hij kijkt me nog eens vreemd aan als ik uitstap en hem het geld geef. Hij wil mij het liefst voor de deur afzetten, maar een beetje beweging kan geen kwaad, dus ik ga lopen.
'Zikomo, mwende bwino! '(dankjewel, go well!)
'Zikomo, inuso! '(dankjewel, jij ook.)

Dergelijke gesprekken zijn dagelijkse kost. Het is zoveel makkelijker om te zeggen dat je getrouwd bent. Die ring ligt nog thuis, in de badkamer. Het is zoveel makkelijker om te zeggen dat je kinderen hebt, want als ik zeg dat ik ze niet heb vallen ze bijna van hun stoel en dat was in dit geval niet wenselijk, we zaten al bijna de achterbak van een auto.

Fijn weekend voor jullie!
Liefs, Janneke

Reacties

Reacties

Frum

Jij hebt er toch ook drie?! ;) Fijn weekend!

Henri Blokhuis

Haha Janneke,
Wat een pracht verhaal.
Veel sterkte met alles en Gods kracht toegewenst.

Lonneke

Ja we zijn eerlijk getrouwd, gelovig én met kinderen. Niks op aan te merken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood