jannekeinkenia.reismee.nl

Vriendschap en nursing council

Sjonge, wat een weer he? Is het in Malawi ook zo warm?
Wat een geweldige, mooie en lieve verrassing, een ticket naar Nederland, gekregen van jullie allemaal.
Het was heerlijk om even in Nederland te zijn, vrienden en familie weer te zien en spreken. Het is fijn te weten en ervaren dat jullie er zijn ieder op zijn/ haar eigen manier, ook al zit ik al een paar jaar in Afrika.


Voor nu even een kort verslag over één van mijn grote ergernissen in Malawi, nursing council.

Ik bel met nursing council om de afspraak die we gemaakt hebben te checken. Eén van de vrijwilligers moet zich registreren voor ze aan de slag kan op haar project.
Jaaaaa, we hebben een afspraak staan voor morgen he, maar morgen ben ik niet in de office.....Zucht….Neeeee, morgen ben ik niet in de office. Morgen heb ik een begrafenis, nee, dat gaat morgen echt niet lukken.
Je mag ook vanmiddag komen, dan regel ik een speciale afspraak voor jou.
Iets speciaals voor mij regelen? Volgens mij draait u de boel om. Het is super onhandig voor mij om vanmiddag naar u toe te komen.
'Neeeee, donderdag, neeee, dan ben ik ook niet in de office.'
Zolang u zich aan gemaakte afspraken houdt heb ik geen special arrangement nodig, dus nee, ik ben niet heel erg onder de indruk van uw aanbod, maar zal het wel moeten aannemen...

'De vrijwilliger komt vandaag aan in Malawi, ik doe mijn best om vanmiddag naar uw kantoor te komen.’
‘Jaaaaaa, ik heb vanmiddag ook nog een meeting….’
Wat wilt u hier mee zeggen??!
Ik kijk inmiddels bijna scheel van boosheid en realiseer me dat ik vooral heeeeel erg vriendelijk moet blijven wil ik nog iets gedaan krijgen bij deze dame.
'Ik sta nu op het vliegveld, mijn vrijwilliger is net geland, ik wil vanmiddag naar uw kantoor komen voor de registratie. Wat is voor u de beste tijd, zodat u ook nog naar de meeting kunt?'

Waarom heeft deze vrouw altijd een begrafenis, bruiloft of een meeting als ik een afspraak met haar gemaakt heb? Hoe kan het dat ze er wel altijd is als ik vooraf geen afspraak maak?
Hoe krijgt ze het toch iedere keer weer voor elkaar om mijn programma in het honderd te laten lopen?

Wanneer ik bij haar op kantoor zit lijkt het alsof we de beste vrienden zijn, ze vraagt hoe het gaat en ik wil uiteraard weten hoe het met haar gaat, met haar kinderen, kleinkind, hoe de mais oogst is geweest en zeg dat ze een mooi pakje aan heeft, bla bla bla….

Ow, u wilt mijn vrijwilliger toch naar het overheidsziekenhuis sturen? We hadden toch afgesproken dat dat niet hoefde?
Ja, het is heel vriendelijk van u dat u mijn vrijwilliger een volledig beeld van de gezondheidszorg in Malawi mee wilt geven. Ik denk zelf dat het ziekenhuis waarmee wij samenwerken voldoende beeld geeft van hoe het er hier aan toegaat.

Gelukkig ziet u niet dat ik mijn vrijwilliger een paar keer een seintje geef en gelukkig verstaat u mijn Nederlands niet wanneer ik zeg dat ze heel onnozel moet doen en mij dit moet laten oplossen, wat uiteindelijk lukt.

Ach, u bent ook nog ziek en toch nog aan het werk? Al naar de dokter geweest? Wel doen hoor! Heeft u panadol? Hopelijk bent u snel weer de oude.
Ja, druk hé? Ik zie het hoor, uw hele bureau, de kasten, alles puilt uit van de dossiers.
Minimaal 45 minuten bent u kwijt met het schrijven van een brief van wel 5 regels, natuurlijk bent u druk, heeeeel erg druk. Ik snap het. Geen probleem, doet u rustig aan, dat doen wij ook.
Fijn dat u tijd voor ons heeft vrijgemaakt en dat u mij en mijn vrijwilliger weer zo fijn heeft geholpen.
Volgende week komt er weer een vrijwilliger. Zal ik dan weer op woensdag komen, zoals altijd?
Ja, ik zal een dag van te voren bellen, voor het geval u misschien weer een meeting, begrafenis of bruiloft heeft.
Een hele fijne dag mevrouw, tot volgende week en ik hoop dat u snel opknapt.
Zucht..
Nee, wij zijn geen vrienden ook al doen we alsof...

Liefs,
Janneke

Reacties

Reacties

marieke

hihi geniaal dat je zo kalm kan blijven ongelooflijk!;)
ma toppie Hoe je het toch allemaal weer voor elkaar krijgt met zoveel geduld :) xx

Lonneke

heel herkenbaar!
Gister bij de bank: "Hallo,is de de manager ook aanwezig?" "Ja die is er." "Oh, mooi kunnen wij hem even spreken?" "Ah, dat gaat niet want hij is in Mzuzu."
Hahahaha!

Grada

Ja, TIA!

maria

Ha ha nog niks verbeterd dus.Jammer dat ik dat unieke mens niet ontmoet heb in maart.

Liefs

Frum

Ohhhh lieve Janneke, wat ben je toch een bikkel.... Ik zie het weer helemaal voor me... Tijd voor een gin tonic na een dag als deze... TIA.... Proost..
Dikke kus Frum

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood