jannekeinkenia.reismee.nl

Bevrijdingsdag

Bevrijdingsdag

Vandaag is het Bevrijdingsdag in Nederland.
Een gedenkwaardige dag om bij stil te staan.
Bevrijdingsdag.

Vrijheid van keuze en denken.
Vrijheid om uiteindelijk te kunnen en mogen zijn wie je bent.
Vrijheid om te ontwikkelen en groeien.
Vrijheid om fouten maken.
Vrijheid om van fouten leren.
Vrijheid om te leven.
Vrijheid, wat een rijkdom, wat een onvoorstelbare rijkdom om echt in vrijheid te kunnen leven, wonen en werken.

Ik woon en werk in een arm land.
Ik woon en werk in een rijk land.
Ik woon en werk in Malawi.
Ik woon tussen de mensen van Malawi en ik ben een Europeaan.
Ik woon tussen de rijke mensen en ik werk tussen de arme mensen.
Malawi is een land waar veel mensen geen keuze hebben en leven in de cirkel van armoede.
Malawi is een land waar gezondheidszorg geen vanzelfsprekendheid is.
Malawi is een land waar mensen geen 3 keer per dag een maaltijd hebben.
Malawi is een land waar mensen overleven, iedere dag opnieuw.
Malawi is een land wat door mijn hart heen kijkt en wat mij raakt, iedere keer opnieuw.
Malawi is een land wat meer met mij doet dan alle andere landen waar ik gewoond en gewerkt heb.
Malawi is een land wat doordringt en wat niet te bevatten is.
Ik ben vrijwillig in dit land. Ik ben naar dit land verhuisd omdat ik dit zelf graag wilde, omdat ik mijn droom waar wil maken.
Nog nooit ben ik dichter bij mijn droom geweest dan nu, op dit moment, in dit land.
Het is mijn droom en het kan mijn droom zijn omdat mijn wieg in Nederland gestaan heeft.

Bevrijdingsdag in Nederland.
Ik denk aan de mensen van mijn werk, aan armoede.

Armoede beroofd hen wat hen tot mens maakt; vrijheid van keuze.
Hen blijft geen andere keuze dan elke dag opnieuw een volgend maal bijeen te schrapen. Ze verwachten niets meer. Ze draaien rondjes zonder ontsnappingskans.
Armoede maakt passief en holt de waardigheid uit.
Armoede beknot de mens tot zijn absolute minimum
(
uit Binnen is het donker, buiten is het licht van Dick Wittenberg)

Bevrijdingsdag in Nederland.
Ik hoop, bid en verlang dat de arme bevolkingslaag van Malawi zich uit de cirkel van armoede kan ontworstelen.

Bevrijdingsdag voor Nederland en ik hoop, bid en verlang Bevrijdingsdag voor iedereen.

Liefs,

Janneke

Reacties

Reacties

Frum

Mooi... En zo doeltreffend...
Dikke kus

Ineke

Zo waar en zo oneerlijk. Mooi geschreven lieve Janneke. Dikke kus

grada

Mooi meis! Ik hoop en verlang met je mee!

maria en arjan

Wat ontzettend mooi lieve Janneke.
Maar ook zo waar!
Ik bid ook voor vrijheid voor Malawi voor deze mooie unieke mensen

Trots op jouw!
Kus ons

annette aelbers

Wauw janneke,

Dat was weer zo mooi.
Heb het aan Robbert voor gelezen, hij vond het ook heel mooi.

Dank je wel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood