jannekeinkenia.reismee.nl

De wereld

De wereld is groot,
de wereld is klein.
De wereld is groot, omdat ik zo klein ben.
Niet meer dan een stipje op de kaart.
Toch zijn we er, jij, ik en wij allemaal.
De wereld is klein, omdat niets te ver lijkt te zijn en de wereld aan onze voeten ligt.
De wereld is rijk.
De wereld is arm.
De wereld is rijk aan armoede.
De wereld is arm van rijkdom.

De wereld is klein en groot.
Hoe groot de wereld ook is en hoe klein wij ook zijn, uiteindelijk slapen we allemaal onder dezelfde hemel.
Rijk, arm, groot, klein, vriend en vijand.

De wereld van Malawi is klein, groot, rijk en arm.
Ik woon in een rijke wijk.
Voor mijn werk kom ik in arme wijken, heel erg arme wijken.
Ik kan om Malawi lachen, om de mensen, om de situaties, om mijn vrijwilligers, om de fantastische projecten.
Ik kan om Malawi huilen omdat het verschil zo groot is, zo immens groot.
Ik begrijp niet waarom we in de wereld besluiten naar de maan te gaan en om Mars te onderzoeken als er tegelijkertijd kinderen langs de kant van de weg lopen, niet naar school gaan en vrouwen in hutjes bevallen omdat er geen geld is om naar het ziekenhuis te gaan.

De verschillen zijn zo groot, in dit land, in Malawi.
Ik zit als een ingeblikte haring in de minibus en ik zie in mijn ooghoeken een Hummer voorbij rijden.
Op één van de projecten zie ik een oma met haar kleinkind op schoot wat ondervoed is en een uur later doe ik mijn boodschappen in een gewone supermarkt.

Ja, we slapen allemaal onder dezelfde hemel.
Ja, we leven allemaal op dezelfde wereld die overal zo anders is.
Ja, we zijn allemaal stipjes.
Ja, we zijn er allemaal, jij, ik en wij, kinderen van God.

Voor mij is het een rijkdom om zoveel kanten van de wereld te kunnen en mogen zien.
Voor mij is het een rijkdom dat ik een paspoort heb, zodat ik de wereld ontdekken kan.
Voor mij is het een rijkdom de vrijheid gekregen te hebben keuzes te kunnen en mogen maken.

Wat een bijzonder land om in te wonen en werken, Malawi.

Liefs,
Janneke

Reacties

Reacties

Anneke Doingoood

Mooi lieve Janneke! Ik voel me verbonden met jou ondanks de afstand... als ik de maan zie weet ik dat diezelfde maan ook in Malawi schijnt....X

Ineke Doingoood

Wat is Doingoood rijk met een betrokken en bevlogen collega zoals jij, jij in het arme Malawi. Het arme Malawi dat zo rijk is aan prachtigheden en zo arm aan bronnen, aan onderwijs en aan gezondheidszorg. Wat geweldig dat we, onder jouw leiding, hier een beetje verschil mogen maken. Xxx

lonneke

Helemaal raak. Zo voel ik me ook zo vaak!

Frum

Wauw kippenvel in het warme Malawi... Keep up the good work coordinatordt!

marieke

lieve zus,

wat onwijs mooi geschreven...
ik mis je hier elke keer weer om gewoon even langs te komen, me verhalen te vertellen hoe het is en hoe het gaat.
Maar wat is het mooi om dit te lezen en wat is nu missen helemaal niks vergeleken die grote armoede die daar is en waar jij ze in wil bij staan. Ik ben trots op je ?

liefss je zusje

grada

Dag lieve Janneke, ik leef, slaap, lach, huil, loop, rijd, werk, chill, mopper, grinnik in dezelfde wereld als jij. Lieve groet!

Wendy

Lieve Janneke,

Voor jouw mooie verhalen ga ik altijd even rustig zitten... Wat heb je weer mooi geschreven en wat ben ik trots op je! Gelukkig hebben wij de rijkdom dat we, net als gisteren, regelmatig kunnen skypen zodat ik al je verhalen kan horen, dan voelt het toch dichtbij. Want wat zou ik graag naar je toe komen en samen met jou Malawi leren kennen. Maar met 2 kleine meisjes thuis gaat dat niet lukken, hopelijk ooit in de toekomst... Tot die tijd ben ik blij met je mooie blog en lieve telefoontjes, kaartjes etc.

We contacten snel weer, liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood