jannekeinkenia.reismee.nl

Muli bwanji

Muli bwanji (how are you?)

Gisteren in Malawi aangekomen. Wat een andere belevenis weer. De herinnering aan 6 jaar geleden toen ik hier ook was.
Ik herinner me het moment dat ik weg vloog uit Malawi, 6 jaar geleden. Tranen met tuiten, want wat had ik het naar mijn zin en wat had ik er graag langer willen blijven.
Zelden heb ik zoveel Afrika-gevoel gehad dan in Malawi.
Nooit heb ik daar zo bij stil gestaan, omdat mijn liefde voor Afrika geboren is in Kenia.
Het gevoel van toen, 6 jaar geleden, lijkt weer terug te zijn.
Het is vreemd om nu in deze functie terug te zijn in Malawi. Ik had nooit gedacht/ verwacht dat ik nog eens naar Malawi zou gaan voor werk en nu ben ik hier.

Het is vreemd dat ze hier mijn goed bedoelde Kiswahili niet begrijpen. Nu pas merk ik hoe veel ik in Swahili sprak. Gewoon de gewone dingen, de grapjes etc.
Het zit in mijn hoofd en het ligt op het puntje van mijn tong.
Meestal bedenk ik nog net op tijd dat ze mijn taal hier niet verstaan en tegen die tijd ben ik te laat om nog in het Engels te reageren.

Het is vreemd dat ik twee weken geleden gewoon nog in Kenia was, eergisteren in nog in Nederland en nu in Malawi.

Wat een belevenis, weer in Malawi, het warme hart van Afrika. Ik kijk mijn ogen uit, ook al ben ik eerder in Malawi geweest en ook al heb ik meer Afrikaanse landen gezien.
Wat is het ook weer anders dan Kenia, Zuid-Afrika en Uganda.
Het is vlak maar toch ook weer niet helemaal vlak, het is droog en de warmte is anders, hier klagen de mensen over de warmte, maar ze zijn nog nooit in Mombasa geweest natuurlijk. Daar is het pas warm.
Rode stof wat af en toe opwaait, groene bomen, dorre bomen, rode aarde, af en toe een marktje langs de kant van de weg, spelende kinderen, dezelfde winkels als in Zuid-Afrika, PEP, Game en Shoprite.

Ik voel me een vrijwilliger als ik met Mariska, mijn collega in Malawi, in de telefoonwinkel sta om internet en beltegoed te regelen.
Ik voel me een toerist, onderweg van de airport naar het hostel.
Ik voel me een reiziger tussen alle andere reizigers van het hostel.
Ik voel me Keniaans. Ik voel me Nederlands.
Ik moet wennen aan het Engels van de Malawiër.

Herkenning, herinnering en toch ook weer nieuw.

Aankomende week ga ik samen met Mariska projecten bezoeken. Ik ben benieuwd, heel erg benieuwd. Dan gaat het werk weer beginnen. Ik heb er zin in!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs,
Janneke

Reacties

Reacties

Bertus

Hey Janneke, mooi dat je weer heel aangekomen ben in het verre zuiden. Vandaag hebben we hier een warmte record verbroken als ik het goed heb begrepen. Het zal alleen wel niet zo warm zijn als bij jou daar.
Heb je een beetje een mooie hotelkamer?? :-)
Succes daar en tot horens.

Grt. fam. van Dam uit Kesteren

suzanne schenkel

Wat gaaf dat je weer aangekomen bent in Tanzania:) ben zó benieuwd naar al je verhalen, ik blijf je zeker volgen! Heb je al iets van een adres of nog niet?

suzanne schenkel

Haha, ik bedoelde Malawi:)

Mattie

Geniet er maar van Janneke!
En heerlijk je verhalen.
Zo voelen wij ons ook weer een beetje in Afrika!
Liefs Nico en Mattie

Thérèse Huijbregts

Beste Janneke. Via Gerrie heb ik deze link gekregen. Omdat ik met het "Malawi-virus" besmet ben (ben er de laatste 5 jaar steeds 6 weken geweest) interesseer ik me voor ieder die daar werkt, hetzij officieel, hetzij vrijwillig. Dus bij deze wens ik je veel succes en volg ik graag je volgende berichten. Pitano bwino

Marja

Lieve Janneke, geniet van alle mooie mensen en momenten die op je pad komen, en pas goed op jezelf.

Liefs Marja

Margreet/Dick/Liora

Lieve Janneke, wat een andere wereld laat je ons zien met je belevenissen in Afrika. We volgen je stappen en wensen je veel succes, wijsheid en gezondheid bij deze reis. Liefs van ons

annette aelbers

Te gek dat je weer een blog bij houd. Vind ik super leuk om te volgen.
Begrijp je dubbele gevoel wel. Zoveel omschakelingen in zo 'n korte tijd is heftig, maar ook heel mooi.

Blijf dicht bij jezelf, dan komt het weer goed. Dan beloop je de weg die voor jouw daar ligt.

Heel veel succes, ik ga je zeker volgen.

Xxx

Marit

Een prachtig nieuw avontuur! Heel veel geluk in Malawi!

Arjan

Hoi Janneke, Fijn weer van je te horen. En je dichtkunst heeft je nog niet in de steek gelaten!! Wanneer ik je verslag zo lees denk ik dat Afrika zo mooi is omdat de mensen meer soul to soul contact leggen dan wij hier in het opgeklopte westen. Groetjes ook van Karin en de kids. Lisa gaat volgend jaar twee weken naar Zuid Afrika voor een project ism Stichting 10. Goed he? Dikke zoen en take care!! Arjan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood