jannekeinkenia.reismee.nl

Het rode zand van Afrika

Hallo!

Dank voor al jullie enthousiaste reacties! Daar word ik helemaal blij van!

Nog steeds sta ik iedere dag met een lach op en die gaat niet meer van mijn gezicht af.

Ik geniet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat om hier in Kenia te zijn, om door de straten van Msambweni te lopen, ik geniet van de literfles water die ik iedere ochtend koop, ik geniet van het eten met mijn handen, want dat doe ik inmiddels ook, ik geniet er van om 's morgens naar Blessed Camp te lopen. Eerst langs de mainroad en daarna het platte land op. Kijk, dat moet je je zo voorstellen: rode aarde, hoog en groen gras, overal waar je kijkt staan palmbomen of mangobomen en na ongeveer 10 minuten lopen vind je Blessed Camp. Als ik dan zo over die rode aarde van Afrika loop, dan voel ik misschien nog wel het meest de liefde voor dit continent.

Ik geniet van de ritjes in de matatu. Kijk, je moet het je zo voorstellen; een matatu is een soort volkswagenbusje, zo'n eentje waarin Yvon Jaspers in kachelt van de ene naar de andere boerderij, die busjes rijden hier ook in de ronde.

In zo'n matatu zit een driver en aan de kant waar de passagiers instappen zit een bijrijder. Die hangt minstens de helft van de tijd met zijn halve lijf uit het busje om iedereen te vertellen/ schreeuwen waar we naar toe gaan om zo klanten te trekken en houdt de deur voor je open zodat je kunt instappen. (het klinkt galanter dan het is, want als je nog maar half in de matatu zit, wordt er al weer flink gas gegeven.) De andere helft van de tijd incasseert hij het geld van de passagiers. Als je wilt uitstappen klop je met je hand op het dak en dan stopt de matatu. Ik weet niet of er vaste in en uitstapplekken zijn. Yvon Jaspers rijdt natuurlijk keurig door de weilanden, deze drivers doen dan anders. Die scheuren over de weg en houden weinig rekening met anderen op de weg.

Owja, er kunnen altijd nog meer mensen in de matatu. Dat betekend soms een beetje stapelen.

Laatst had de bijrijder een bosje groene blaadjes/ takjes in zijn hand. Of we wisten wat dat was.

Ik had het wel eens eerder gezien in Mombasa en het moest haast wel mirra zijn. Dat was het ook. Een soort drugs waar je wakker van blijft.

Terwijl hij het ene na het andere takje aan het opeten was, vroeg hij of wij ook wilden. We hebben het aanbod afgeslagen.

Halverwege de rit werd er een klein jongetje bij mij op schoot gezet. Die moest maar bij de mzungu (blanke) op schoot zitten. Hij had een lollie in zijn mond en zat een beetje verlegen voor zich uit te kijken.

Die lollie, dat kon het kereltje beter niet eten, slecht voor zijn tanden vond de bijrijder terwijl er nog een takje in zijn mond verdween.

Ik woon bij de liefste mensen van Kenia! Kijk, dat geluk heb ik dan weer!

Tis bijna niet te geloven, maar ik heb net als jullie allemaal waarschijnlijk, afgelopen zaterdag voetbal gekeken. Samen met Allan (m'n Keniaanse vader) en Arend, andere vrijwilliger, zijn we naar een Afrikaans ‘café' gegaan waar ze voetbal kijken. Ze zijn in ieder geval helemaal fan van Van Persie.

Eigenlijk kan ik alleen maar genieten, genieten van al het moois hier, de kinderen van Blessed Camp, de oceaan, de mooie sterrenhemel, lieve pleegouders, het werk op Blessed Camp, de matatu ritjes en het lopen over het rode zand, het rode zand van Afrika!

Ik voel me vrij!

Liefs,

Janneke

Adres:

Janneke van Dam

c/o Peter Ochiel

P/O Box 95990-80106

Mombasa

Kenia

Tel nr. 002547 18127382

Reacties

Reacties

Ineke - Doingoood

Hey Janneke,

Lekkere enthousiasteling ben jij hoor, heerlijk om te lezen. En wat fijn dat je het zo naar je zin hebt! Vind je dat er veel veranderd is in 5 jaar? Ik zelf zie erg veel vooruitgang in kenia maar ik kom elk jaar natuurlijk dus ben benieuwd hoe jij het ziet. Hoe vind je Blessed Camp? Geweldig mooi project he? Geniet er maar lekker van!

Groetjes aan allemaal daar!

Ineke

Mattie

Hallo Janneke,
Als ik je verhaal lees voel ik me ook weer een beetje in Afrika,heerlijk dat je het zo naar je zin hebt en dat het gezin zo aardig is, leuk dat je ook voetbal hebt gezien.
Veel liefs xxx

gerry

wat schrijf je toch heerlijk janneke, je weet me steeds te raken. dikke knuffel

vicky

ha meis is dat je afrika nummer, ga m opslaan ;-)

Janneke

Snap em helemaal. kMis dat rode zand ook zo! Ik ben heel blij voor je dat je het zo naar je zin hebt. Je hebt dat dubbel en dwars verdiend! kDenk aan je en pray 4 you.
Liefs en dikke knuffel

jennie

gaaf verhaal weer jans!
ik geniet er echt van!
geniet jij nog maar van het heerlijke afrika

liefs jen

Nicole

Wat hoor jij daar toch thuis. Ik lees alleen maar liefde! Fijn dat je er weer mag zijn. Geniet ervan. Knuffel van ons!

Maria

Heee mzungu!!

Of begin je ondertussen al meer de kleur te krijgen van al die lieve mensen daar om je heen?
Heerlijk dat je geniet daar meid.
Hoe is het met de vergeet me nietjes? Doe ze het daar een beetje;-)
Doei lieve schat, geef ze allemaal een drukkie daar van je nederlandse familie;-)

Marit

Hee Janneke!
Wat een mooi verhaal weer! Geweldig dat je daar zo happy bent. Het enthousiasme slaat via je verhaal ook op mij over. En van je foto's kan ik echt genieten. Wat een schatjes, die Keniaanse kindjes!
Groetjes, Marit

Wendy

Lieve Janneke,

Prachtig verhaal weer en wat fijn dat je zo geniet van alles! Ik geniet op afstand met je mee. Blijf vooral genieten meis. Was het leuk op Wasini Island met Bongo?
X Wendy

Niek

Hey Janneke,

Wat leuk om te lezen hoe het daar gaat.
Mooie foto's ook. Heel bijzonder,

Groetjes Niek en Klaske

Arjan Hessel

Hoi lieve Janneke,
Voor het eerst op de web log gekeken en gelijk maar alles van begin tot nu toe gelezen en bekeken. Fijn dat het zo goed met je gaat en dat je ook zo geniet van de mensen en de natuur om je heen. Wat ziet de omgeving er mooi groen uit. Kan me ook voorstellen dat je die mensen en voorakl de kinderen veel liefde wilt geven. Het zijn zulke schatjes. Ik ben trots op je. Wat goed wat je doet!! Mooie zee trouwens. Zal ik wat vissen komen vangen voor de lokale bevolking? Liefs en ook groetjes van Karin, Lisa en Lars. Take care!! Arjan Hessel

cindy mostert

hoi janneke wat mooi en leuk om te lezen en de fotos te zien je hoort daar gewoon !!! ik hoop dat je het nog erg naar je zin gaat hebben en ik blijf je verhalen lezen ,geniet ervan hoor !!!

groetjes

Arjan en Alinda Pronk

Hoi Janneke,
wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! We hopen dat je nog een mooie tijd gaat hebben, ondanks het verlies van 'van Persie' en consorten :-)
Als je weer in Nederland bent kom je maar 'ns langs, onze meid groeit al als kool!
God bless,

Arjan en Alinda Pronk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood